Perheyritysten myyntikynnys madaltuu – Avoin keskustelu omistajuudesta lisääntynyt
Perheyritysten myyntikynnys madaltuu – Avoin keskustelu omistajuudesta lisääntynyt
Myydäkö vai pitää itsellä? Kuka jatkaa liiketoimintaa? Mitä liiketoiminnalla tavoitellaan? Perhe- ja omistajavetoiset yritykset menestyvät Suomessa hyvin, mutta joutuvat väistämättä pohtimaan omistajuuteen ja jatkuvuuteen liittyviä kysymyksiä. Perheyrityksen jatkamiseen ja omistamiseen liittyvät keskustelut kannattaa aloittaa ajoissa.
Perheyritysten palveluksessa työskentelee Suomessa yli puoli miljoonaa ihmistä ja työllistävistä yrityksistä noin 70 % on perheyrityksiä.
”Perhe- ja omistajavetoiset yritykset ovat pääsääntöisesti hyvinvoivia yrityksiä – kasvavia ja kansainvälistyviä”, sanoo Risto Mätäsaho, joka toimii perhe- ja omistajavetoisiin yrityksiin keskittyvänä asiantuntijana BDO:lla yritysjärjestelyiden tiimissä.
”Perheyritykset ovat dynaamista porukkaa, jolla on aito ote liiketoimintaan. Usein näissä yrityksissä ollaan toiminnassa mukana toisessa, kolmannessa tai jopa useammassa sukupolvessa.”
Kaikille perheyrityksille ei kuitenkaan välttämättä löydy jatkajaa omasta piiristä. Kynnys yritysjärjestelyiden miettimiseen on viime vuosina madaltunut. Omistajat pohtivat aiempaa avoimemmin, mitä he liiketoiminnalta haluavat ja miten yritystoimintaa kannattaa jatkaa.
Avoin keskustelu on lisääntynyt perheyrityksissä
Risto Mätäsahon mukaan viimeisen kymmenen vuoden aikana perhe- ja omistajavetoisissa yrityksissä on tapahtunut hyvää muutosta juuri keskustelun avoimuudessa.
”Aiemmin yritysjärjestelyihin, yritysostoihin, yhtiön tai liiketoiminnan myymiseen liittyviä aiheita toisinaan jopa välteltiin, mutta nyt tilanne on muuttunut”, Mätäsaho arvioi.
”Perhe- ja omistajavetoisissa yrityksissä on nykyään enemmän keskustelua liiketoiminnan tulevaisuudesta ja omistuksen muutoksista. Pidetäänkö toiminta itsellä, siirtyykö se seuraavalle sukupolvelle, myydäänkö kokonaan tai osittain vai halutaanko jopa laajentua ja kasvaa yritysostoin? Tämä keskusteluhan pitää jossain vaiheessa aina käydä.”
Nuoremmat sukupolvet näkevät yritystoiminnan usein objektiivisemmin kauppatavarana ja Mätäsahon mielestä se on myönteinen asia. Yrityksestä pidetään parempaa huolta, kun ajatellaan, että sen pitää olla myytävässä kunnossa.
”Tiedon ja vaihtoehtojen määrä on lisääntynyt, rahan määräkin on lisääntynyt. Innokkaita ostajia löytyy hyville yrityksille. Esimerkiksi viime vuosina ruotsalaiset yhtiöt ovat osoittaneet runsaasti kiinnostusta suomalaista perheyrityskenttää kohtaan”, Mätäsaho kertoo.
Yrityksen myymisalttiuteen vaikuttavat monet tekijät. Toisinaan toiminnalla ei ole jatkajaa perheessä tai myymisellä pyritään välttämään suvun sisäisiä ristiriitoja. Yrityksestä saatava tarjous voi myös olla niin houkutteleva, että kauppa syntyy rahallisen tuoton siivittämänä. Yritys voidaan usein myydä vain osittain, jolloin kaupasta toivotaan kasvun kumppania ja leveämpiä hartioita liiketoimintaan.
”Vaihtoehtoja perheyrityksen jatkamiseen on useita. Tärkeintä on aloittaa suunnittelu ja keskustelu ajoissa”, sanoo Mätäsaho.
Selkeät rooli tehostavat liiketoimintaa
Mätäsaho kertoo, että toinen perheyrityksissä viime vuosina edistynyt teema liittyy omistamisen ja johtamisen roolien selkeyttämiseen.
”Perhe- ja omistajavetoisissa yrityksissä eri roolit ovat helposti sekoittuneet, koska omistajat usein myös johtavat yrityksiään. Tässä monet perheyritykset ovat menneet eteenpäin – on ymmärretty, että omistaminen ja johtaminen ovat eri asioita.”
Edistykselliset yritykset jäsentävät omistajastrategiaansa ja suunnittelevat, miten omistajuus, hallitus ja johto tukevat yhdessä liiketoiminnan kehittämistä.
”Liiketoiminnan kannalta on erittäin tärkeää, että roolit on täsmennetty. Erityisesti hyvä hallitustoiminta viestii potentiaalisille ostajille, että yritys on kunnossa”, Mätäsaho miettii.
”Perheyrityksissä on ymmärretty, että omistaminen ja johtaminen ovat eri asioita.”
Neuvonantajalla ja omistajalla on samat tavoitteet
Risto Mätäsaho on uusi asiantuntija ja partneri BDO:n tiimissä, hänen vastuullaan ovat erityisesti perhe- ja omistajavetoisiin yrityksiin liittyvät yritysjärjestelyt. Mätäsaho on toiminut vastaavissa tehtävissä muissakin asiantuntijaorganisaatioissa ja myös johtotehtävissä perheyrityksissä.
”Perheyritysten omistamiseen ja johtamiseen liittyvät teemat ovat tulleet itselleni tutuiksi monesta näkökulmasta.”, Mätäsaho kertoo.
Mätäsaho kuvailee itseään unilukkariksi, joka herättelee perheyrityksiä pohtimaan ajoissa toiminnan jatkamiseen liittyviä kysymyksiä. Hänen mielestään hyvällä neuvonantajalla on kokemuksen kautta syntynyt tuntuma yrityskenttään ja omistajiin.
Kaiken lähtökohtana on auttaa perhe- ja omistajavetoisia yrityksiä onnistumaan muutostilanteissa ja tuottamaan lisäarvoa omistajille.
”Myyntitilanteissa me neuvonantajat haemme samoja asioita kuin omistajat: oikeaa hintaa ja hyviä kaupan ehtoja. Omistaja voi keskittyä bisnekseen ja me hoidamme prosessia taustalla eteenpäin”, Mätäsaho toteaa.